Spreker.

Neurowetenschappen helder en toepasbaar

Speciaal najaarstarief

PO, VO en HO. Ouderavond of teamtraining. Boek een lezing of workshop vóór 20 december en maak gebruik van het speciale najaarstarief.

“Jouw aanstekelijke enthousiasme en expertise zijn een gouden combinatie”

“Door de persoonlijke voorbeelden blijft het echt hangen”

“Ik heb zoveel nieuwe ideeën nu, ik heb zin om hiermee aan de slag te gaan”

Wonderlijk orgaan

Onze hersenen maken ons tot wie we zijn. Alles wat we leren wordt daar vastgelegd. Maar ook wat we doen, denken, voelen en meemaken laat zijn sporen na in ons brein. Het vormt de basis voor het gedrag dat we vertonen.

Ik ben ervan overtuigd dat je anders les gaat geven als je weet hoe leren werkt in de hersenen.

Wist je bijvoorbeeld dat er twee geheugengebieden zijn? En dat als informatie niet in het juiste geheugengebied geïntegreerd wordt, het binnen een paar maanden weer grotendeels verdwenen kan zijn! 

En wat doet motivatie met leren? Of AI en social media? En wat is het effect van de ontwikkeling van de hersenen op deze processen?

ScienceBoxes
tegen muur
spreker3
IMG-20220317-WA0000-EDIT
spreker4

💬 “Een vijf-sterren ervaring! Enthousiast en bevlogen.”

💬 “Leren werkt heel anders dan ik had gedacht.”

💬 “Leuke lezing. Je brengt het echt tot leven.”

Over Ingrid Nieuwenhuis

  • Gepromoveerd neurowetenschapper met 10+ jaar onderzoekservaring, dus geen neuromythes maar echte wetenschap.
  • Tien jaar ervaring in het bedrijfsleven. Honderden presentaties gegeven aan klanten.
  • Kan kennis écht toepasbaar maken en laten aansluiten op wat er leeft in het team, de organisatie of bij ouders.
  • Levendig, bevlogen. Met passie om bij te dragen aan vernieuwend onderwijs.

Voorbeelden van thema's

Neuroprincipes van leren en geheugen

Waarom blijft sommige kennis jaren hangen, terwijl andere informatie zo weer verdwenen is? Hoe bouw je kennis (en vaardigheden!) die blijft?

Motivatie en het brein

Wat doet motivatie in het brein? Hoe wakker je de nieuwsgierigheid aan? Welke soorten motivatie bestaan er en waarom maakt dat verschil voor gedrag? 

Het brein in ontwikkeling

Hoe ontwikkelen de hersenen zich bij kinderen en jongeren, en wat betekent dit voor de praktijk in de les? En hoe verhoudt het ontwikkelende brein zich tot de digitale wereld met AI en social media?

Vakoverstijgend leren

Waarom werkt vakoverstijgend lesgeven zo goed voor het brein? En hoe werk je als sectie toe naar meer samenhang en echte verbanden tussen de vakken?

En meer!

  • Combineer thema’s, of vul ze aan met onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw team.
  • Maak er een workshop van om de vertaalslag naar je eigen klas te maken en ga naar huis met een mini-lesplan om de geleerde Neuroprincipes morgen in praktijk te kunnen brengen.
  • Combineer het met een demonstratie van Science Boxes en laat je inspireren door materialen en proefjes die ontwikkeld op basis van inzichten uit de neurowetenschappen.

Voor wie?

  • Ik richt me op onderwijsprofessionals in brede zin: PO/VO/MBO/HBO/WO (en speciaal onderwijs) en op aankomende leraren en lerarenopleidingen.
  • Met mijn achtergrond als onderwijsontwikkelaar voor science onderwijs heb ik veel ervaring met docenten en secties van de bèta vakken.
leergewoonte
landstede
candea
raayland
nehallenia
camphusianum
aloysius
viaa
NVONfestival
betapartners
WND
WCC