Ingrid Nieuwenhuis, PhD

Neurowetenschapper, psycholoog en medisch-bioloog.
 
Ik help scholen om kennis uit de neurowetenschappen toe te passen om inspirerend onderwijs te geven en te maken:
 
Onderwijs dat jongeren de gereedschappen geeft om de wereld om zich heen in samenhang waar te kunnen nemen. En, misschien nog wel belangrijker, jongeren helpt om hun unieke plek in die wereld te ontdekken.

Na een studie Psychologie en Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam is Ingrid gepromoveerd in de neurowetenschappen bij het Donders Instituut aan de Radboud Universiteit. Hier deed ze onderzoek naar geheugen. Hoe slaan we nieuwe informatie op in de hersenen? Wat gebeurt er met deze informatie als de tijd verstrijkt?

Het blijkt dat de hersenen tussen momenten van leren en zelfs tijdens de slaap aan de slag gaan met informatie waar ze aan zijn blootgesteld. Er worden patronen gevonden en verbanden gelegd. Nieuwe kennis wordt geïntegreerd met eerder opgeslagen informatie, en dat allemaal helemaal automatisch!

Na haar promotie heeft Ingrid haar onderzoek voortgezet aan de Universiteit van California in Berkeley, waar ze met haar gezin in 2010 naartoe verhuisde. Vervolgens heeft ze in San Francisco en New York in het bedrijfsleven gewerkt als neurowetenschapper aan het toepassen van deze kennis in de marketing. Hier werkte ze aan de vraag: Hoe kun je een boodschap zo brengen dat deze optimaal aandacht, emotie en geheugen activeert? En hoe kun je dit betrouwbaar meten?

In 2020 is het hele gezin weer terug verhuisd naar Nederland waar haar oudste zoon instroomde in de brugklas van het voortgezet onderwijs. Ingrid ging aan de slag als Head of Science bij een start-up waar ze het neurowetenschappelijke laboratoriumonderzoek met EEG en eye-tracking leidde. Daarnaast ontwikkelde ze methodes die neurowetenschappen en machine learning (AI) samenbrengen voor het testen van de effectiviteit van advertenties.

In 2023 heeft Ingrid een punt gezet achter haar neuromarketing carrière om zich volledig te storten op een droom die maar bleef rondzingen in haar brein: Het toepassen van kennis over de hersenen en geheugennetwerken om het onderwijs beter en inspirerender te maken. Onder andere door de ontwikkeling van een onderwijsmethode voor het voortgezetonderwijs. Science onderwijs dat jongeren nieuwsgierig maakt en verwondert. Waarmee ze zich spelenderwijs complexe begrippen en verbanden eigen kunnen maken. Onderwijs dat ze de gereedschappen geeft om de wereld om zich heen in samenhang waar te nemen, en hun unieke plek in die wereld te ontdekken. Omdat ze dat willen, niet moeten.